Georgia Spiropoulos 2008 & 2012

"Bouches I" & "Bouches II" (Création / Premiere)
26.01.2013, 18h • Festival Présences, Radio France.
Grand Théâtre de Provence • Aix-en-Provence

Ensemble : 2E2M
Direction : Pierre Roullier
Voix : Shigeko Hata
Informatique musicale : Benjamin Miller

Commande "Bouches I" : La Muse En Circuit - French Ministry of Culture
Commande "Bouches II" : Radio France, 2e2m
Studios : La Muse En Circuit (I), GRM - Radio France (II)
Création / Premiere "Bouches I" : CNR de Paris 17.04.2008. Voix : Valéry Joly



BOUCHES
hommage à Demétrio Stratos



VERSION 1 : pour voix de femme, clarinette (Sib, basse), saxophone (alto, ténor), 2 violons, alto, violoncelle & électronique

VERSION 2 : pour voix de femme, électronique

durée : 21'

VERSION 1 : for female voice, clarinet (Bb, basse), saxophone (alto, ténor), 2 violins, viola, violoncello & electronics

VERSION 2 : for female voice & electronics

duration : 21'


Bouches plurielles
Une seule Bouche à vocalités multiples
Bouches chantant la matière vocale
libérant l'auralité
exerçant la phonation, sans arrêt
Bouche - Mémoire
"le principal acteur du drame"
qu'est le chanter.


"Bouches" est un hommage au chanteur Demétrio Stratos. C'est un cycle de quatre pièces, "Screams & Parasites", "Fragments d'Une Berceuse Étirée", "Slow n'Low" et "Vocalism".

"Fragments d'une Berceuse Étirée" est tirée d'une berceuse française extrêmement ralentie, chantée par une voix masquée et accompagnée d'instruments préparés par des sourdines.

"Screams & Parasites", sur un rythme obstiné accéléré et mené jusqu'au cri, est composé d'interjections et de phonations rapidement alternées; la voix est "accompagnée" d'instruments "préparés" par l'ordinateur et par des cris de chanteurs de rock d'avant-garde dont le travail a marqué mon écoute de la voix (The Residents, Patti Smith, Captain Beefheart, Pink Floyd).

Dans "Slow n'Low" la voix imite la machine et les transformations électroacoustiques du son enregistré: ralentissement, renversement, transposition dans les graves, fragmentation. Les instruments imitent la voix creaky (pulsation simple des cordes vocales dans le registre grave) tandis que l'électronique reprend ce type de pulsation dans la bande son.

"Vocalism", librement inspirée du poème homonyme de Walt Whitman, est basée sur une liste de mots récitée de manière rythmée et monocorde.

Dans "Bouches", la voix parfois se lance dans des vocalisations "brutes", parfois emprunte les chemins de Demetrio Stratos ou de la tradition orale.
L'écriture instrumentale tend vers la création de présences sonores uniques plutôt qu'à une sorte d'orchestration. Chaque son de la partition doit être fabriqué, réinventé et parfaitement maîtrisé par l'interprète; un processus d'"oubli" et de réinvention du son dans son premier instant - l'écoute avant le geste et le savoir.
La fonction de l'électronique est de modifier l'identité du son (timbre, hauteur, intensité, densité) et la temporalité (durée, rythme). Que ce soit de l'amplification simple, de la distorsion, du "masking", ou de l' "over-scratch", l'électronique sert avant tout à créer des identités instrumentales ou vocales plurielles, "êtres-sonores-en-métamorphose" ouverts à l'altérité.

"Bouches" a été composée pour l'ensemble 2E2M. "Bouches I" est une commande de La Muse En Circuit avec l'aide de l'Etat. "Bouches II" est une commande de Radio France et a été travaillée aux studios de GRM.



Georgia Spiropoulos

Multiple mouths
A single Mouth of many vocalities
Mouths
singing the vocal material
freeing aurality
exercising constant phonation
Mouth - Memory
"the central actor
of the drama" which is singing

"Bouches" (Mouths) is dedicated to the singer and performer Demétrio Stratos. It is a vocal cycle of four pieces: "Screams & Parasites", "Fragments d'une Berceuse Étirée", "Slow n'Low" and "Vocalism".

The material of "Fragments d'une Berceuse Étirée" (Fragments of An Extended Lullaby) comes from a popular french lullaby. The lullaby (extremely slowed down) is being sang by a voice masked with a small piece of paper. The voice is also accompanied by prepared instruments with various kinds of mutes.

"Screams & Parasites" is composed by vocal interjections and quickly alternating phonations; they form an obstinate and accelerated rhythm leading to scream. The voice is accompanied by prepared-by-computer instruments and by recorded screams of Avant-Rock vocalists who have deeply influenced my way of perceiving the voice (and its body): The Residents, Patti Smith, Captain Beefheart, Pink Floyd.

In "Slow n'Low" the voice imitates the machine and the electroacoustic transformation of the recorded sound: extreme slow down and transposition, reverse, fragmentation. The instruments imitates the creaky voice (slow pulse of the vocal folds in very low register) and the electronics use this type of pulse on the tape.

In "Vocalism" the voice recites in a rythmic and monotone way a list of words inspired by the homonymous poem of Walt Whitman.

The voice uses multiple phonation types: sometimes "brut" vocalizations and sometimes adopts Demétrio Stratos' path or that of the oral traditions.
The instrumental writing tends to be more towards the creation of unique sonic presences that co-exist, than obeying to an "orchestration" approach. Each sound of the score should be created, re-invented and perfectly mastered by the performer. It is a process of "oblivion" and of re-invention of the sound at its first instant, before gesture and before "knowledge".
The use of electronics has two functions. The first is the transformation of sonic identity in terms of timbre, pitch, loudness, and density. The second is the transformation of temporality in terms of duration and rhythm. The electronic treatment (simple amplification, distortion, masking, over-scratch) serve above all to create multiple instrumental & vocal "identities" - sonic beings-in-metamorphosis, open to surprise and alterity.

"Bouches" has been composed for the 2E2M Ensemble. "Bouches I" is a commission of La Muse En Circuit with the support of the French Ministry of Culture; "Bouches II" is a commission of French Radio and has been worked at the GRM studios .

Georgia Spiropoulos